fbpx

Controle over je eten? Gebruik het stoplicht!

Smaken verschillen. Dat is met alles wat we doen en leuk vinden en al helemaal met eten. We vinden niet alleen verschillende dingen lekker of vies, we hebben ook met totaal andere voedingsproducten een goede of slechte relatie.

Er zijn nou eenmaal producten waar je simpelweg niet vanaf kan blijven. Ikzelf heb dit met Nutella (10 boterhammen? Geen probleem!) en een zak Hamka’s of Dorito’s. Schaaltjes en porties bestaan dan niet: als de zak open gaat moet ie leeg.

Jij hebt waarschijnlijk weer andere producten waarmee je moeite hebt om een beetje te pakken. Je wilt natuurlijk wel wat gezonder eten en leven maar niet ten koste van al het lekkere eten. Maar niet ál het lekkere eten is even gevaarlijk voor je.

Om dat in kaart te brengen kun je gebruik maken van het stoplicht van voeding:

personal trainer breda

 

Er zijn drie categorieën waarin je je eten in kan delen:

 

ROOD: Dit is het eten wat je echt gewoon niet in huis moet halen. In dit voorbeeld gebruik ik chips en koekjes, in mijn geval zou dit Dorito’s en Nutella zijn.

GEEL: Dit zijn producten die je wel lekker vindt maar die je ook weer terug in de (koel)kast/vriezer kan leggen. In dit voorbeeld gebruik ik snoepjes en Ben&Jerry’s. Dit zijn producten waar je controle over hebt en een kleine portie van kunt pakken. Het is wel opletten geblazen (zeker als je af wil vallen!) omdat er in dit soort producten veel calorieën kunnen zitten. Pak deze categorie dus niet 5x per week, het moet een speciaal iets blijven.

GROEN: Dit zijn de producten die je makkelijk in huis kan hebben. Vaak zijn dit alle gezonde producten (groenten, fruit, graanproducten, vlees) maar er zijn ook dingen die je prima kan laten liggen zoals kaas of blokjes chocola (je pakt dan dus 1 of 2 blokjes chocola en bent dan verzadigd).

Dit zijn natuurlijk slechts algemene voorbeelden en het stoplicht ziet er voor iedereen anders uit. Als je deze lijst voor jezelf opstelt kom je er achter welke dingen je linea recta in de prullenbak moet gooien omdat je ze té lekker vindt én welke producten je juist in huis kunt halen om toch lekker te eten zonder je gezonde leventje te beperken.

 

Twijfel je over de lijst die je hebt gemaakt? Stuur even een mailt of DM en we denken met je mee!

 

By | 2019-03-27T13:15:34+00:00 27-03-2019|