fbpx

Eiwitten en vetten

Eiwitten

We kijken eerst naar eiwitten. Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam. Een eiwit zelf bestaat ook uit 22 bouwstenen, beter bekend als aminozuren. Eiwitten zitten in alle cellen van je lichaam! Er zijn verschillende soorten eiwitten, waarin het onderscheid wordt gemaakt op basis van de aanwezigheid van 8 essentiele aminozuren. Voor de volledigheid hier de specifieke zuren:

isoleucine, leucine, phenylalanine, valine, threonine, methionine, tryptophan, lysine

Heel nuttig om te weten, maar van mij mag je ze ook weer vergeten.
Deze 8 aminozuren worden essentieel genoemd omdat het lichaam ze niet aan kan maken. Je moet ze dus via je voeding alsnog binnen krijgen. Deze aminozuren zorgen er voor, samen met de overige aminozuren, dat je huid en haar sterker wordt en sterk blijft.

Eiwitten worden in essentie als bouwsteen gebruikt, en niet als brandstof. Tenminste, zolang je via je voeding genoeg koolhydraten en/of vetten binnen krijgt. Zolang die voorradig zijn gebruikt je lichaam geen eiwitten als brandstof. Zijn de voorraden op, worden de eiwitten alsnog gebruikt om je lichaam aan de gang te houden. Dit kun je merken aan je lichaamsgeur: als je lichaam eiwitten verbrandt, scheid je een ammoniaklucht uit via je huid. Niet fijn dus, en een teken dat je té lang door bent gegaan zonder eten!

Kijkend naar sport: eiwitten zijn zéér belangrijk voor de sporters onder ons. Op het moment dat je hebt gesport (fitness, mountainbiken, bootcamp) zijn je spieren beschadigd en moeten ze herstellen. Eiwitten repareren de spieren, en zorgen voor een spoedig herstel.

 

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Gemiddeld heeft een gezond persoon zo’n 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht nodig (bron: Voedingscentrum). Dit komt neer op zo’n 10% van je dagelijkse calorieën. Deze getallen zijn uiteraard gemiddelden en zijn afhankelijk van het lichaamsgewicht, leeftijd en leefstijl. Krachtsporters bijvoorbeeld zitten vaak al rond de 2-2,5 gram per kilo lichaamsgewicht (om maximale spiergroei en herstel te realiseren).

In Nederland halen we deze gemiddelden met gemak, mits je uiteraard een gebalanceerd eetpatroon hebt. Eiwitten vind je terug in bijvoorbeeld brood, melk, vlees, gevogelte, vis, noten, kaas en eieren. Ook de essentiële aminozuren krijg je met deze producten binnen.

Vetten

Vetten zijn, in tegenstelling tot wat velen denken, zeer goed én belangrijk voor je lichaam! Zoals ik eerder al aangaf, wil ons lichaam overleven. Het kost je lichaam bijna geen energie om vet op te slaan, terwijl vet het meeste energie kan geven (9 kcal per gram, maar daarover volgende week meer!) aan je lichaam.

De voordelen van vetten op een rijtje:

– Ze houden je lichaam warm
– Vetzuren zorgen voor een goede werking van je hersenen; je denkt helderder
– Onverzadigde vetten hebben een positieve werking op je cholesterolgehalte
– Vet beschermt je organen

Vetten zijn in te delen in onverzadigde vetten en verzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn zeer goed voor je, zo verlagen ze je cholesterolgehalte. Verzadigde vetten doen het tegenovergestelde, ook vergroten ze de kans op hart- en vaatziekten.

 

Word ik vet van vet?

Nee. Klinkt misschien gek, maar zoals ik in de komende blog uit zal leggen gaat alles om het totaalplaatje. Van vetten en sich word niemand dik, van te veel eten wel.

Volgende week leg ik meer uit over calorieen, en geef ik voorbeelden van de aantallen die in sommige producten zitten. Tot dan!

By | 2017-12-15T21:42:36+00:00 26-02-2015|