fbpx

Goede voornemens??

Goede voornemens worden vaak als onzin afgedaan, want je houdt je er toch niet aan. Ik denk dat goede voornemens niet per definitie onzin zijn, zolang je er maar met een reële blik naar kijkt.

Het is heel normaal om aan het einde van het jaar terug te kijken naar de goede en minder goede momenten. Stel dat je vindt dat je te weinig hebt gesport, je bent niet afgevallen of misschien wat aangekomen. Het is heel logisch dat je je voorneemt die dingen in het nieuwe jaar anders te gaan doen. Niks mis mee.

De kans is echter groot dat deze punten volgend jaar weer op de to-do list staan. Waarom? Omdat je teveel van jezelf verwacht.

Je gaat vanaf januari ineens fanatiek naar de gym, je drinkt geen alcohol meer en bent #fitchick, #healthy en #gezonddusikweetallesbeter.

Maar stel dat je over twee weken onverwacht 2 keer moet overwerken, je daardoor maar één keer kan sporten (ipv 3) en je ook nog een nieuwjaarsborrel hebt dat weekend? Je hele schema loopt in de war en je raakt gedemotiveerd. Schoonmoedertje viert haar verjaardag begin februari en dan is het alweer bijna carnaval en mag er best een biertje in.

Oké, twee biertjes. Per kwartier. En een schaal frikandellen. Als lunch. Het is dan eind februari en je bent niet meer in de sportschool te vinden tot 4 weken voor de zomervakantie want “ik moet wel sexy zijn in m’n badpak.” Na de zomervakantie komt de herfst er al aan: “Nu ga ik toch truien dragen, maar volgend jaar! Volgend jaar ga ik knallen!”

Herkenbaar? Je bent echt niet de enige. Maar die onverwachte dingen gebeuren: elke dag, elke week en elke maand.

Hoe kun je dit in 2017 dan het beste aanpakken? Door 100% te geven. Joh. Maar: die 100% gaat van dag tot dag anders zijn. 

Natuurlijk moet je een doel hebben, hard trainen en is je voeding essentieel. Maar voor al die punten geldt: wat is er voor jou mogelijk? Die dag, die week, die maand. Wanneer kun je wél trainen en wanneer niet?

Ik vraag van iedere cliënt 100% inzet en toewijding. Die 100% ziet er alleen voor iedereen anders uit. Mis je een training en heb je daar geen invloed op? Jammer maar helaas. Wanneer kun je wél?

Heb je een feestje en wil je even ontspannen? Prima, geniet ervan. Als je daarna maar weer de draad oppakt.

Als je 4 kinderen, 3 exen, 2 katten en 1 Labrador moet verzorgen ziet die 100% er heel anders uit dan bij een student die zich alleen hoeft af te vragen of die pizza in de koelkast al groen was toen hij hem kocht.

Maandag zei ik dat ik gisteren (dinsdag) iets zou vertellen over goede voornemens. Die afspraak ben ik niet nagekomen omdat ik andere prioriteiten had. Maar vandaag staat de blog er toch op. Nu denk je misschien: “Sander komt zijn afspraak niet na, lekkere trainer ben je dan. Wat een drama van een vent joh.”

Hoewel dat laatste af en toe best klopt in mijn geval (je moet me eens op het voetbalveld zien), heb ik gisteren een keuze gemaakt. Hoe goed mijn bedoelingen ook waren om iets te posten over goede voornemens, kwam er iets tussendoor: het leven.

Gisteren heb ik 10 pt-cliënten gehad en mijn eigen training van dik een uur. De overige uren heb ik besteed aan spoedwerk m.b.t. administratie en het lezen van fitness-artikelen voor mijn eigen ontwikkeling.

Ik doe alsnog wat ik van plan was, vandaag kwam het simpelweg een stuk beter uit. En dat is oké. Tenzij je gisteren huilend hebt zitten wachten op mijn blog, dan sorry. En zoek hulp.

By | 2017-12-15T21:31:13+00:00 04-01-2017|