fbpx

Hard, harder, hardst

Stukkie tekst voor je verder leest: ik heb geen mening over de manier waarop je traint, er is geen goed of slecht. Ik vind het echt super dat je bezig bent met je gezondheid, hoe vaak je ook gaat en hoe hard je ook traint! Ik wil alleen duidelijk maken dat je doelen gelijk moeten staan aan je inspanning. 

Ik ben gemiddeld een uur of 8 per dag, 6 dagen per week in de sportschool te vinden. In die uren zie ik vooral veel mensen die zonder echt doel komen sporten. Gaan na een half uurtje cardio op een machine zitten die toevallig vrij is, doen nog wat buikoefeningen die ze op Facebook hebben gezien en dan gaan ze weer naar huis. Moe en hopelijk voldaan.

Aan de andere kant van het spectrum heb je de gymrats: die trainen minstens 1,5 uur, doen 6 borstoefeningen, 5 voor de rug, nog wat biceps voor de pomp en dan 867 pushups om die borst ff leeg te maken.

Nu klinkt dit allemaal wat negatief maar zo bedoel ik het niet. Er is namelijk niks mis met een half uur cardio en een paar machine oefeningen. Integendeel zelfs. Alles is beter dan op de bank zitten na een lange werkdag op een stoel zitten.

Wat je jezelf alleen moet afvragen is: wat wil ik nou eigenlijk bereiken in dit zweethok? En doe ik daar nu de juiste dingen voor?

Als je concrete doelen in je hoofd hebt, moet je ook concrete stappen maken om dat doel te bereiken. Afhankelijk van je doelen is één van de onderstaande drie soorten intensiteit gewenst:

Bewegen

Als je naar de sportschool komt om te bewegen vind je het vooral belangrijk om actief bezig te zijn. Zoals in de eerste alinea beschreven ben je bezig op de loopband, fiets of crosstrainer en ben je gewoon lekker aan het sporten om je hoofd leeg te maken.

Je traint de grote spiergroepen en zorgt ervoor dat je met een lekker gevoel naar huis gaat. Echte fysieke doelen heb je niet, je bent al blij dat je überhaupt tijd hebt gevonden om 1-2 keer per week naar de sportschool te gaan!

Je bent echt al goed bezig, bewegen is erg belangrijk en helemaal als je een zittend beroep hebt. Herken jij jezelf in deze manier van trainen maar heb je toch echt concrete doelen? Dan doe je er verstandig aan om je intensiteit en gedrag in de sportschool aan te passen. Verder scrollen en aan de bak!

Sporten

Je wil echt iets veranderen aan je lichaam en hebt dus echt een doel; je wil afvallen of spiermassa aankomen. Je hangt meerdere keren per week fanatiek aan de gewichten maar traint vooral op basis van waar je die dag zin in hebt. Je weet ongeveer wel hoeveel gewicht je vorige keer pakte, als je je goed voelt pak je de volgende keer wat meer.

Of misschien volg je een of meerdere groepslessen per week. Je zweet je kapot, merkt vooruitgang maar hebt ook het gevoel dat er meer in zit. Je wil eigenlijk wel zwaarder trainen maar weet niet waar je moet beginnen.

Je hebt je voeding redelijk onder controle maar weet niet echt wat er wel en niet werkt. Op gewicht blijven lukt je wel maar de volgende stap zetten is lastig.

Het merendeel van de fitness-ers (ik verzin het ter plekke) bevindt zich in deze categorie. Ook met deze manier van trainen is echter niks mis! Je traint meerdere keren per week en bent dus actief bezig om fitter en gezonder lichaam te krijgen. Je voelt je goed bij wat je doet en ziet vooruitgang. Als je lekker in je vel zit en een goede balans hebt gevonden tussen training , voeding en ontspanning kun je gewoon doorgaan waar je mee bezig bent!

Wil je toch meer weten over voeding en training vraag dan advies van een professional.  Wil je (nog) meer resultaten zien van alle uren die je in de sportschool staat? Dan wordt het tijd om te trainen!

Trainen

Je hebt een concreet doel en een daarbij behorend concreet plan. Je weet op maandag al op welke dagen je traint en hoe die trainingen er uit zien. Je laat je niet leiden door emoties of vermoeidheid maar doet gewoon wat nodig is om je doel te behalen. Doordat je trainingen gepland zijn heb je geen redenen om niet te gaan. Je trainingen zelf duren een stuk korter omdat je weet wat je komt doen. Je herstelt snel van je trainingen en houdt extra tijd over voor activiteiten buiten de sportschool.

Ook je voeding is in lijn met je doelen: je geniet van het leven, eet en drinkt wat je wilt maar wel volgens de juiste principes en richtlijnen. Fitness is voor jou een levensstijl en een verrijking van je leven, geen verplichting.

Hoewel trainen voor veel mensen klinkt als iets dat ze willen, blijkt dat dat in de praktijk vaak anders te zijn. Een Fitte Bourgondiër schommelt ergens tussen Sporten en Trainen: je weet wat je doet en waarom je het doet maar blijft ook genieten van de weekenden. 

Het is aan jou om na te denken over de echte reden dat je in de sportschool bent. Wat het ook is, het is altijd beter dan niks doen. Maar heb je een doel voor ogen en doe je daar op dit moment niet voor wat nodig is? Dan heb je twee opties: je verwachtingen naar beneden bijstellen of je inzet verhogen.

By | 2018-08-22T12:23:43+00:00 21-08-2018|