Je slechte gewoonte veranderen? Zo doe je dat!

 

90% van de dingen die je doet, doe je uit gewoonte. Je hersenen leren veel (herhalende) taken op de automatische piloot uit te voeren zodat er geen onnodige denkkracht verloren gaat.

Voorbeeld: toen je net je rijbewijs haalde moest je over elke bocht en schakeling nadenken. Nu rij je terwijl je muziek luistert en boodschappenlijstjes in je hoofd maakt. Het is een automatische handeling geworden.

Je brein voert die handelingen automatisch uit als het een impuls of trigger krijgt vanuit een gevoel of actie.

Voorbeeld: Je komt gestresst thuis van je werk. Je wil natuurlijk van dit gevoel af, je wil ontspannen zijn. Dat laatste is de beloning waar je naar op zoek bent. 

Daar tussenin zit de gewoonte om die beloning te bereiken; in dit geval eten. Door het eten ontspan je en legt je brein de link met eten en ontspanning. Hoe vaker je eet om stress te verlagen hoe meer het een gewoonte wordt waar je automatisch op overstapt.

De trigger (stress) zal niet snel verdwijnen (al kun je daar ook aan werken). Daardoor zal de zoektocht naar de beloning (ontspanning) ook blijven. 

De gewoonte om van die trigger naar de beloning te gaan kun je echter wél veranderen. Op het moment dat je eten vervangt met sporten is de beloning nog steeds een ontspannen gevoel.

Deze cyclus is op ontelbaar veel dingen toe te passen (roken, uitstelgedrag, vreetbuien, alcoholgebruik) en kan je inzicht geven in de reden dat je doet wat je doet. 

Onthou dat alles wat je jezelf hebt aangeleerd, ook weer af te leren is. Dit vergt wel een kritische blik naar jezelf en je acties.

In de vlog van vrijdag bespreek ik nog meer van deze voorbeelden. Welke gewoonten wil jij graag veranderen?

By | 2019-02-06T09:27:50+00:00 06-02-2019|