fbpx

Reverse Dieting: Eet meer, val af (deel 2)

In de vorige blog heb ik uitgelegd hoe je stofwisseling werkt, nu gaan we kijken hoe je lichaam (en je stofwisseling) zich aanpast op het moment dat je af gaat/wilt vallen. We gaan nu verder met de vraag:

 

Wanneer val je af?

Er zijn in de afgelopen 40 jaar misschien wel duizend verschillende diëten op de markt gebracht. In de jaren ’80 waren vetten de boosdoener, dus alle diëten werden verkocht als zijnde low-fat, want dat was de reden dat men vet opsloeg (klinkt logisch toch?)

In de jaren ’90 zagen we een trend waarbij de koolhydraten opeens vermeden moesten worden. Koolhydraten worden gebruikt als primaire brandstof, haal deze weg en je lichaam móet wel vetten gaan gebruiken. Ook dit klinkt best logisch!

Maar alle diëten die ooit zijn bedacht of verzonnen hebben 1 ding gemeen. Of het nou Montignac, Atkins of Het Voedselzandloperdieet heet, allemaal hanteren ze hetzelfde principe: ze zorgen ervoor dat je minder calorieën binnen krijgt dan je lichaam nodig heeft!

Los van koolhydraten, eiwitten of vetten: Als je lichaam te weinig voeding binnen krijgt, moet het (vet)reserves aan spreken. Dit is de basis van élk dieet! Dus: je valt af. Punt. Einde verhaal. Fijn weekend, tot volgende week.

 

“Maar ik eet al zo weinig!”

Je bent er nog? Fijn, ga ik nog even door. Bovenstaande hoor ik vooral van vrouwelijke cliënten. Los van het feit dat het merendeel veel meer eet dan ze zelf denken (olijfolie/bakboter of ‘één handje nootjes’ anyone?) train ik op dit moment met een paar dames én heren die daadwerkelijk erg weinig eten of aten. Hoe kan het nou dat je steeds minder eet maar toch niet afvalt? Hier komt je stofwisseling weer om de hoek kijken.

 

Hoe je stofwisseling zich aanpast

Je lichaam is namelijk maar met één ding bezig; overleven. Dit heb ik in een eerdere blog reeds uitgelegd, wellicht goed om nog eens door te lezen.

De korte versie: je lichaam wil je vetten graag houden.  Ik geef een voorbeeld van de strijd die je lichaam voert: Linda eet elke dag rond de 2000 calorieën maar wil graag 10 kilo afvallen. Ze besluit op dieet te gaan en eet de komende tijd 1400 calorieën. Haar lichaam merkt dat er minder eten in de buurt is en gaat effectiever werken om het tekort aan voeding te compenseren. Na 4 weken is Linda 3 kilo afgevallen.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Linda wilde echter 10 kilo kwijt. Ze besluit nog minder te gaan eten en eet de volgende 8 weken nog maar 1000 calorieën per dag. Ze valt nog 3 kilo af, maar als ze nu nog wil afvallen moet ze nóg minder gaan eten…

Linda heeft hier eigenlijk geen zin meer in. Ze is chagrijnig, zit niet lekker in haar vel en denkt de hele dag aan eten. Ze besluit te stoppen met het dieet, en haar oude eetpatroon weer op te pakken.

Maar nu komt het probleem. De stofwisseling van Linda heeft zich inmiddels aangepast aan de nieuwe leefomstandigheden en is dus gewend geraakt aan 1000 calorieën per dag. Wat gebeurt er op het moment dat Linda haar oude eetgewoonten weer oppakt?

Linda’s lichaam merkt dat er opeens weer extra eten beschikbaar is en wil voorkomen dat het nog een keer tekorten heeft. Het slaat een groot deel van het overschot van 1000 calorieën (Linda eet weer 2000 calorieën en het lichaam is gewend aan 1000) op als vetreserves. Dit doet het net zo lang tot dat het weer het gevoel heeft dat er stelselmatig voldoende voeding voorradig is.

Het resultaat: Linda komt de 6 kilo weer aan, met 2 kilo extra. Dit is dus het jojo-effect. Dit wordt door ons als vervelend ervaren maar je lichaam wapent zich alleen maar tegen nog zo’n hongerperiode!

Je stofwisseling heeft zich in de maanden dus aangepast, en ligt nu plat op zijn gat. Sommige cliënten leven al jaren op 800 of 1000 calorieën per dag, bang om weer aan te komen. Ze leggen zich er bij neer maar zijn nooit gelukkig met wat ze in de spiegel zien.

Voor deze mensen is afvallen inderdaad geen optie. 800 calorieën per dag gedurende maanden of zelfs jaren heeft je lichaam en stofwisseling volledig verlamd. Je functioneert op het absolute minimum aan brandstof, met alle lichamelijke en geestelijke klachten die daarbij horen, waaronder het niet meer menstrueren.

Is er dan echt niks dat je kunt doen om toch weer af te vallen en alle hormonale processen te herstellen? In heel veel gevallen gelukkig wel! Dit principe heet Reverse Dieting (omgekeerd diëten) en kan dé oplossing zijn voor jou. Let wel: dit is geen dieet, geen wonderpil, geen superfantastischeikkanhetnietgelovendathetwerkt oplossing. Dit is voor de mensen met de lange adem die op zoek zijn naar een oplossing voor het leven.

Ik leg je hier alles over uit in het volgende (en laatste) deel!

By | 2017-12-15T21:39:42+00:00 26-02-2015|